Verhaaltjes


In onze René Froger Muziekids Studio Heidheuvel zijn de muzikale activiteiten van de jeugdige patiënten in volle gang. Muziekbeleving ! Wat genieten ze daarvan. Prachtig ..

Lees de opgetekende enthousiaste verhaaltjes van de studioleiding maar mee ! Wat de kids nú al muzikaal meekrijgen ..

Studioverhaaltjes

– Chichi was voor vier weken opgenomen in behandelcentrum Heideheuvel maar heeft zich naar eigen zeggen geen moment verveeld. De eerste dag komt ze schuifelend de studio binnen. Ze vertelt me maar meteen dat ze eigenlijk nog nooit echt iets met muziek heeft gedaan en dat ze niet zeker is of ze he allemaal wel zal kunnen. Gelukkig wil ze het toch best even proberen. Een paar keer lekker rammen op het drumstel lijkt haar wel wat dus ik leg haar een paar basisritmes voor. Al gauw komen we er samen achter dat Chichi verborgen muzikale superkrachten heeft. Ze speelt alle drumritmes moeiteloos na, wisselt bij de volgende les even naar de ukelele en besluit dan zich vol te storten op de piano. ‘Can you feel the love tonight’ van de Lion King, ‘Ik neem je mee’ van Gers Pardoel. Het is allemaal zo gepiept. Dan maar iets moeilijkers? Omdat haar moeder het zo mooi vindt wil Chichi heel graag ‘Fur Elise’ van Beethoven leren spelen. En dat betekend oefenen. Zelfs s’avonds, nadat de studio gesloten is neemt ze het keyboard mee naar haar kamer om te repeteren. En dat betaalt uit. Na vier weken is haar tijd in Heideheuvel om en neem ik afscheid van een muzikant in wording. Ik ben apetrots, en als bedankje heeft ze ook nog deze prachtige graffiti-tekening voor me gemaakt. Chichi, je bent een topper!

– Het is eigenlijk best wel druk op Heideheuvel. Leuk en muzikaal! Zo heb ik een jongetje met astma die in zijn hele leven nog nooit een instrument had gespeeld zo’n acht weken begeleid. Proberen, dat wilde hij heel graag en heeft in die periode echt een hoop geleerd. Zo speelt hij nu helemaal zélf Beethovens ‘Für Elise’ met twee handen, van het begin tot het eind. Heel knap van zo’n klein manneke. Ook de ‘Imperial March’ van Star Wars. ‘Let it Go’ uit de film Frozen en een liedje uit de Lion King behoren inmiddels tot zijn repertoire. Ook op de drums, de gitaar en de ukelele kan hij al aardig wat. Maar hij wil toch het liefst piano spelen. De behandeling van zijn astma gaat heel goed en daar draagt zijn muziek maken echt toe bij want hij is zichtbaar blij en zegt ook zelf dat het steeds beter met hem gaat. Daarbij laat hij zich elke les van zijn beste kant horen, hoewel hij Heideheuvel soms toch een klein beetje saai vind. Maar .. onze fantastische Muziekids Studio maakt heel veel goed!
Mooi hè ..

– De afgelopen tijd zijn er veel nieuwe kinderen bijgekomen. Zo ook ‘n meisje met suikerziekte, die dacht dat ze eigenlijk niet zoveel zou kunnen met muziek maken ..
Maar al snel kwam ze er achter dat ze het leuk vond en ook best wat aanleg heeft. Ze leerde in twee uurtjes ‘Für Elise’ met twee handen spelen, kan de ritmes op drum zo naspelen en zelfs liedjes op de ukelele lukken goed. Steeds als ze iets nieuws gaat proberen zegt ze weer. ”ik denk niet dat ik dat kan.” of ”Ik denk dat ik dat niet leuk ga vinden.” Toch eindigt ze elke keer met een trotse glimlach. Want het lukt haar steeds. Ze gaat binnenkort aan de artsen en begeleiders laten zien wat ze allemaal kan. Voor nu vind ze dat nog even iets te spannend ..

– Er is ook een 17 jarige jongen met suikerziekte die al een beetje piano kan spelen en liedjes ook goed op pakt. Hij keek de afgelopen week de kat nog een beetje uit de boom, heeft wat geprobeerd op gitaar maar wil liever keyboard spelen. Soms is het  keyboard vaak bezet door een medepatiëntje, maar als zij even niet speelt dan komt hij snel op de toetsen spelen. ‘n Extra keyboard op Heideheuvel zou dus best handig zijn beste lezers en lieve Muziekids vrienden (het hoeft echt geen dure te zijn hoor)!

– We hebben ook een heel aardige maar wel wat onzekere jongen in onze studio. Hij heeft een groot talent voor muziek. Daar kwam hij zelf al snel achter. want hij zag dat hij de dingen toch wat sneller oppakte dan de rest. Hij heeft vooral interesse voor de ukelele, elektrische gitaar en de drums. In het begin was hij stil en onzeker maar hij begint steeds meer van zichzelf te laten zien. Als het heel erg druk is in de studio (7 kinderen plus broertjes en zusjes) helpt hij mij zelfs een beetje met lesgeven. Hij laat andere kinderen zien wat hij al kan spelen en gaat ze dan begeleiden. Heel Leuk!

– Een knaap met obesitas, een vrolijke klier met een groot hard die nog zijn plekje op Heideheuvel zoekt. Maak het zichzelf niet makkelijk en is als een keer weggelopen.
Toch heeft hij in onze Muziekids Studio al veel lol heeft gehad en dat geeft hem het  vertrouwen om dan toch terug te komen en dan is hij weer vrolijk als een kind. Staat dan fijn achter de dj tafel en drummen vind hij ook heel leuk. Het moeilijk drumritme begon afgelopen donderdag bijvoorbeeld al aardig te lukken. Hij wil heel graag een microfoon in de studioruimte zodat hij zelf kan rappen over de beats van de dj tafel!

– Er zijn nieuwe kinderen bij gekomen! L’gen kwam net van school af en zei meteen dat ze een leuke jongen had ontmoet en dat ze verliefd was! Ze wilde niet iets doen met muziek en ging lekker haar eigen gang. Kess was bezig geweest met ukelele spelen en gitaar. We hebben samen een liedje van de ukelele op gitaar geleerd. Ze heeft veel geduld en is muzikaal, ze kan zich mee laten voeren door muziek.

– Daarna kwam een nieuw meisje binnen lopen, ze had net een soort piepjes test gedaan en was ontzettend trots dat ze verder was gekomen dan de vorige keer. Ze hield erg van zingen dus we gaan volgende week wat zingen! Dat vond ze een leuk plan.

– Nassim wilde weer graag piano spelen. Maar beter nog: hij wilde noten leren lezen! We zijn daarmee aan de gang gegaan en hij pakte het snel op. Eerst met weinig geduld en te veel willen in één keer, nu gaat het al anders. Hij neemt de tijd en heeft meer geduld om dingen goed te leren. We hebben ‘Frozen’ en ‘Let it Go’ op de piano geleerd.

– Sommige kids willen graag ‘Hello’ van Adèle spelen en zingen. Dus gingen we de akkoorden opzoeken en speelden het al gauw samen. De meiden zongen mee, super leuk! Dat gaf meteen een soort rust in het lokaal, ze waren gefocust en deden goed hun best. Dat terwijl ze daarvoor best wel heel hyper waren hoor. Zo goed!

– Het is bezoek dag. De moeder van Alicia is op visite. Samen met Chavella ga ik naar de muziekruimte. Ze laat zien hoe ze is gevorderd met ‘Für Elise’. ”Het gaat lekker”. Ze wil ook nog even de riffs op de gitaar oefenen. Dan komt een klusjesman naar binnen. ”Wie kan hier zo goed Smoke On The Water spelen? Wauw, en wat een toffe muziek.” Chavella moet blozen. ”Ik wil een gitaar hebben thuis”. zegt ze. Later op de dag komt Alicia samen met haar moeder naar Muziekids. Ze wil eens even laten zien wat ze allemaal geleerd heeft. Ze gaat van het drumstel naar de gitaar en dan weer naar het keyboard. ”Ik ben super trots” zegt haar moeder. Mooi ..

– Vandaag wil Chavella ‘Für Elise’ leren op de piano. We beginnen met de rechter hand. Het is een lastig nummer, maar deze dappere dame zet door. Tegen het einde van de les kan ze door de hele melodie spelen. Nu is het alleen nog een kwestie van oefenen zodat ze het vlot kan spelen. Na de les zet ik het keyboard op haar kamer zodat ze ‘s avonds nog even verder kan oefenen. Alicia oefent op het drumstel vandaag. haar ritmes worden steeds strakker. Dan probeert ze ook nog wat gitaar te spelen terwijl ik drum.

– Chavella en Alicia zijn verbaasd dat ik ‘s avonds nog aankom in de studio. ”Hé is Daan er niet”. Ook Ranya komt de muziekjes kamer in. Het is vandaag haar eerste dag op Heideheuvel. Of ze wel eens muziek heeft gemaakt? ”Dat kan ik echt niet joh”. Chavella en Alicia gaan richting het drumstel. Alicia pakt de gitaar en Chavella neemt plaats achter de drumkit. Ze laten aan Ranya horen wat ze de afgelopen weken geleerd hebben. ”Wauw jullie zijn gek geworden”. zegt ze. Ik vraag Ranya of ze misschien iets wil proberen op de piano. ”Dat lukt mij niet, ik kan dat niet hahaha”. Ik zet door en neem haar toch even mee naar het keyboard. Ik laat haar de 4 makkelijke akkoorden zien die ik in het verleden ook aan de andere meiden heb geleerd. Heel voorzichtig probeert Ranya de akkoorden na te spelen. na twee rondjes, die niet geheel soepel gingen geeft ze er toch de brui aan. ‘Ik kan dit niet”. Toch heeft ze wel de eerste stapjes gezet om het straks te gaan kunnen. Alicia wil wel piano spelen. Ze wil graag ‘Für Elise’ leren. Een moeilijk stuk. Tanya gaat ondertussen achter het drumstel zitten en slaat als een malle op elke trommel, bekken en tom. ‘Zal ik je een leuk ritme leren” vraag ik. ”Nee, dat kan ik toch niet, dit vind ik leuk, gewoon lekker rammen.” Chavella wil meer riffs leren op de gitaar. We gaan zitten voor ‘Smoke on the water’ van Deep Purple en ‘Satisfaction’ van The Rolling Stones.

– Steven vertelt mij bij aankomst dat Jouette niet meer op Heideheuvel verblijft. Hij wilde niet meer verder en aangezien het verblijf niet verplicht is heeft hij er, samen met zijn ouders er voor gekozen om te stoppen. Op de ukelele die meegaf aan Jouette zit een brief. “Heel erg bedankt voor de lessen, Ik vond het heel leuk om te doen.” Dat is even slikken want ik vond het net zo leuk met Joette. Het is een hele aardige jongen met een flinke dosis muzikaal talent. Pauline vertelt dat Jouette tijdens de dagen dat ik er niet was vooral heel veel oefende op de ukelele. Hij had zichzelf zelfs al nieuwe liedjes aangeleerd. Steven en Pauline waren erg onder de indruk. Pauline wilt graag een nieuw liedje leren en Steven wil zijn riff van ‘Seven Nation Army’ eens op de gitaar uitproberen. Steven is linkshandig dus moet ik even snel de snaren op de gitaar andersom er op zetten. Daarna kan hij eindelijk de riff spelen op een ronkende elektrische gitaar. Klinkt goed kerel!

– Vandaag zie ik Pauline voor het laatst. Daarom nemen we snel nog even de gitaar door. Ik laat zien dat de grepen op de ukelele bijna hetzelfde zijn als op de gitaar. Ze wil het liedje ‘Losing my Religion’ van REM leren spelen. Na wat oefenen heeft ze de basis onder de knie. Als ze straks Heideheuvel verlaat zou ze graag doorgaan met gitaar en ukelele spelen. Daarom praten we wat over waar je nu het best een gitaar kunt kopen, hoe je jezelf nieuwe dingen aan kunt leren met websites en YouTube video’s, en waar je het best op les kunt. Steven drumt ondertussen door. Na wat kleine tips en een aanpassing van het ritme kan Steven dan eindelijk zelf een ritme spelen op de drum. hij is super trots. Om het te vieren speel ik de ‘Seven Nation Army’ riff terwijl hij flinke klappen uitdeelt aan het drumstel.

– Er zijn twee nieuwe kinderen in de Muziekids Studio op Heideheuvel. Pauline (14) uit Schiedam en Jouette (17) uit Rotterdam. Beiden grepen bij binnenkomst meteen naar een gitaar en ukelele. Ook Steven is weer van de partij. Hij oefent lekker verder op drums en ukelele. Pauline en Jouette hebben beiden best wel aanleg voor de ukelele. De vier basisakkoorden leren kost ze weinig moeite. Het was een leuke eerste kennismaking.

– Jouette is vandaag een beetje somber. Het komt omdat hij het niet helemaal eens is dat hij ondergebracht is in Heideheuvel. Toch wil hij graag verder leren op de ukelele. Ik laat hem zien hoe je met het akkoordenschema een aantal bekende liedjes kunt spelen. Hij is meteen geïnspireerd en blijft ongeveer een half uur het schema herhalen totdat hij het bijna elke keer foutloos kan spelen. Ook Pauline vordert al snel op de ukelele. Ze kan de akkoorden spelen en is nu op zoek naar een leuk nummer om te leren. Ik geef haar wat uitleg over hoe je via internet makkelijk nieuwe liedjes kunt vinden om te spelen  Steven is met de riff van ‘Seven Nation Army’ aan de slag gegaan. Hij kent het liedje uit het voetbalstadion. Daar wordt het wel eens gezongen met een andere tekst. Die zingt hij dan ook hard door de ruimte. Tegen het einde van de middag vertelt Jouette dat hij eigenlijk ook wel wil leren drummen. Ik laat hem kort een basisritme zien. een klap op de snare met de linker hand, een knal op de basdrum met de pedaal aan de rechter voet en tegelijkertijd met rechts vier klappen op hi hat. Na een paar keer proberen weet Jouette het ritme te pakken. Steven staat er bij en kijkt er naar. Hij ziet dat het jouette gelukt is om een rimte aan te houden. iets dat hij ook graag zou kunnen. Hij heeft het al geprobeerd maar geeft vaak snel op als het niet lukt. Daarom spreken ik en steven af dat we het volgende week weer zullen proberen. En dan met wat meer geduld. De kinderen vragen of ik een gitaar en ukelele achter kan laten zodat ze tijdens mijn afwezigheid toch wat verder kunnen oefenen met de stukken die ze geleerd hebben. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Wat zijn ze enthousiast. Wat geeft dit een goed gevoel ..

 

 

 Tags

Merem Behandelcentrum Heideheuvel René Froger Muziekids Studio Heideheuvel Hilversum


Vorige pagina

Stichting Muziekids

Koninginneweg 135
1211 AP Hilversum

 035 647 2083
 06 288 555 85
 info@muziekids.nl

Contact

Gegevens Muziekids

KvK: 32156118
IBAN: NL43ABNA0587898550
RSIN: 8210.37.092

Muziekids Instrumentenfonds:

KvK: 861703662
IBAN: NL19ABNA0100406955

CBF Erkend
ANBI

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste Muziekids nieuws?
Meld je dan aan en ontvang onze nieuwsbrief gratis!

Meld je aan

• Privacybeleid
• Gedragscode
• Vertrouwenspersoon
• Aannamebeleid

Mede mogelijk dankzij